Wat zijn de grote verschillen tussen Google Analytics 4 (GA4) en de Google Analytics Universal (UA)?

Per 1 juli 2023 verwerkt standaard Google Analytics (Universal-properties) geen gegevens meer. De rapporten die binnen de universal-variant zijn opgesteld, blijven wel zichtbaar. Ergens aankomend jaar is het daarom verstandig om over te stappen op de nieuwe versie van Google Analytics. Wat zijn nou de grote verschillen tussen de nieuwe en oude versie van Analytics? Dat gaan we in dit artikel bespreken.

Wat is GA4?
Google Analytics 4 is de opvolger van Universal Analytics (UA). Deze opvolger brengt een paar grote veranderingen met zich mee. Zo werkt GA4 onder andere met machine-learning. De ‘oude’ Google Analytics maakte gebruik van een session-based datamodel en de nieuwe versie maakt gebruik van een event-driven datamodel. Ook is het mogelijk om in GA4 de applicatie-data en websitedata binnen één property te plaatsen.


Wat is een session-based datamodel?
Een session-based datamodel betekent dat de data die in jouw Analytics komt te staan, wordt verkregen uit cookies en browserinstellingen van de gebruiker. Dit betekent dat wanneer iemand bijvoorbeeld op zijn iPhone alle privacyinstellingen hanteert, er geen informatie van deze persoon verkregen kan worden. Ook betekent dit dat er slechts informatie verkregen kan worden als kliks of tijd die iemand op een pagina spendeert. De gegevens die bijvoorbeeld uit je browser worden gehaald zijn: geslacht, leeftijd, interesses, etc.


Wat is een event-driven datamodel?
Een event-driven datamodel houdt in dat er op basis van events gemeten wordt. Een event is bijvoorbeeld het scrollen door een pagina, het sliden door een slider, het klikken op een button of het bekijken van een video. Nu is het mogelijk om veel van deze informatie te meten met Google Tag Manager, maar dit verandert ook met de komst van GA4. Ook vult GA4 zelf informatie aan die ze niet direct kunnen inzien door middel van machinelearning. GA4 legt de nadruk op de kwaliteit van de websitebezoekers in plaats van de kwantiteit. Ook is het bij GA4 voor gebruikers mogelijk om een gegevensverwijderingsverzoek in te dienen, wat tevens binnen het nieuwe AVG-beleid past.


Engaged sessions
De ‘bounce rate’, die je nu misschien herkent van de huidige Google Analytics, zal verdwijnen. In plaats daarvan komen er ‘engaged sessions’. In plaats van dat er een bounce wordt gemeten op basis van een interactie binnen dertig minuten, wordt er een engaged session gemeten als er aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:

  • de website is minimaal tien seconden geopend geweest;
  • er zijn meer dan twee events zijn gemeten.
  • de bezoeker is overgegaan tot conversie (wat een conversie is, bepaal je zelf en is vergelijkbaar met de huidige ‘doelen’ in Googel Analytics Universal).

Wat zijn de voordelen van GA4:

  • crossplatform tracking in plaats van meerdere analyticsdashboarden voor je applicatie en website;
  • machinelearning om ontbrekende gegevens aan te vullen;
  • de bouncerate verdwijnt en er komen er ‘engaged sessions’;
  • het inrichten van doelgroepen wordt een stuk gemakkelijker;
  • meer data door het event-driven datamodel;
  • het meten van het klikgedrag.

Wat zijn de nadelen van GA4:

  • oude data kunnen niet meeverhuisd worden;
  • er is nog geen mogelijkheid om IP-adressen uit te kunnen sluiten;
  • er kunnen (nog) geen weergaven aangemaakt worden;
  • de rapportages zien er anders uit;
  • je Google Analytics en Google Tag Manager moeten opnieuw (en anders) ingericht worden.

Demoversie
Om de overstap gemakkelijk te maken, heeft Google een demoaccount beschikbaar gesteld met demodata. Op deze pagina lees je meer over hoe je toegang krijgt tot het demoaccount. Via deze demo kun je zelf ervaren hoe de nieuwe weergaves eruitzien en wat je nou precies kunt doen met de nieuwe GA4 property.


Moet ik overstappen?
Google verwacht zelf dat Google UA per 1 juli 2023 gedeactiveerd wordt. Wij raden aan dat je GA4 vast activeert en naast je huidige Google Analytics variant laat draaien. Deze twee kun je namelijk allebei tegelijkertijd op je website gebruiken. Op deze manier kun je vast jouw GA4 inrichten, terwijl je je huidige rapportages nog als standaard kunt gebruiken. Op deze manier heb je nog een jaar de tijd om jouw rapporten te optimaliseren binnen het nieuwe platform.

Ben je overtuigd?

Vraag een offerte aan via het offerteformulier. Of neem contact met ons op via het contactformulier zodat wij u kunnen bereiken. 

Whatsapp ons