Waarom is een professioneel logo zo belangrijk?

Bij het opzetten van een onderneming lijkt het ontwikkelen van een logo geen topprioriteit, maar dat zou het wel moeten zijn! Een logo fungeert als boegbeeld van je onderneming, trekt snel aandacht en straalt professionaliteit uit. Een slordig en/of onbevredigend logo kan potentiele klanten weghouden van jouw bedrijf.

Identificatie
Een logo heeft een aantal functies: de belangrijkste is misschien wel het identificatiepunt. Een voorbeeld: de twee gouden bogen langs de snelweg identificeer je direct met de McDonalds, het appeltje op de achterkant van je telefoon doet je meteen denken aan Apple en ga zo maar door. Jouw logo kan een herkenningspunt zijn voor jouw onderneming. Het onthouden van een bedrijfsnaam kan soms ingewikkeld zijn, een logo speelt hier dan ook een belangrijke rol in. Jouw beeldmerk kan potentiele of bestaande klanten helpen om jouw onderneming te herkennen.


Begin van huisstijl
Een esthetisch, aantrekkelijk logo kan een positieve gedachte verbinden aan jouw onderneming. Een logo is het begin van jouw huisstijl. De elementen en kleuren die opgenomen worden in een logo worden in de meeste gevallen verder verwerkt in de huisstijl. Bij het maken van een logo is het dus van essentieel belang om verder te denken dan alleen een mooi beeldmerk; ook moet er nagedacht worden over welke verdere elementen eruit voort kunnen voortvloeien.


Schaalbaar
Om jouw logo multiverseel in te kunnen zetten, is het belangrijk dat deze schaalbaar is. Kleine details in een logo zijn bijvoorbeeld lastig te zien wanneer het logo klein in bijvoorbeeld de header (menubalk) van je website wordt weergeven. Een optie is om meerdere variaties van je logo te maken, zie hieronder een voorbeeld. Ook de kleuren in jouw logo zijn belangrijk: past jouw logo bijvoorbeeld op een zwarte of gekleurde achtergrond?


Onderscheid jezelf
Misschien zijn er nog wel dertig bedrijven van gelijke aard actief in jouw omgeving. Wil jij jezelf onderscheiden van deze bedrijven? Dan is een uniek logo een goede eerste stap. Zorg ervoor dat jouw uitstraling vertrouwelijk, gezond en uniek is. Durf anders te zijn dan de rest en blink uit.


Hoe ontwikkel je zo’n logo?
Nu we weten wat belangrijk is voor een goed logo, gaan we kijken naar de het ontwerpproces. Dit is dan ook het moeilijkste gedeelte van het ontwerpen van een logo. Een ontwerpproces bestaat meestal (kan afwijken) uit de volgende onderdelen:

  • Briefing;
  • Onderzoek;
  • Schetsen;
  • Schetsen voorleggen aan opdrachtgever;
  • Terug naar de tekentafel of schetsen uitwerken;
  • Overleg met opdrachtgever & eventueel puntjes op de i zetten;
  • Bestanden aanleveren aan opdrachtgever.

Nu is het aan jou!
Zoals je hebt kunnen lezen, is het belangrijk om een goed logo te laten maken voor het opbouwen van jouw onderneming. Clover4 staat in de startblokken om voor jouw onderneming een goed logo te maken. Hopelijk spreken we je snel!

Ben je overtuigd?

Vraag een offerte aan via het offerteformulier. Of neem contact met ons op via het contactformulier zodat wij u kunnen bereiken. 

Whatsapp ons